lördag, augusti 27, 2005

Ur den lilla svarta

Observation 14:

Jag skriver
känner inget
om att känna
det rätta
sin nästa.
som är ord
Jag kan stava
sådant man svårligen säger,
utan betydelse
som teodicé
och automaton
utanför livet
har blivit den
utan uppenbara fel.
jag djupast sett föraktar


Observation 15:

Han gav en hemlighet
det viktigaste
jag säger nu.
i tystnaden


Observation 16:

varför
Gå av i Sävenäs,
det första stoppet
av många
efter början.
Finns många
tillfällen
stationer på linjen
väljer du nästa
att lämna tåget
Göteborg till Alingsås.
avstigning samtliga


Observation 17 (a.k.a. Den snälla dikten):

det är sånt man tittar på
Han hoppade till
med en snigel under klacken.
såg lite löjligt ut
Han trampade aldrig,
hann hejda sig
men man vet
och sin tyngd
den ryggraden
i 30 sekundmeter.
kan jag lita på