måndag, juli 30, 2007

Martin Luther vs Dan Brown

Ur Huspostillan (8 Söndagen efter Trefaldighet):
"Den kristna kyrkan äger Guds rena och sanna ord. Detta kan djävulen icke finna sig i. Därför sänder han alla slags svärmare, som kommer fram med något nytt och några besynnerligheter angående dopet, Kristi nattvard eller Kristus själv och därigenom förför människorna och leder dem vilse. Och när sådana svärmare kommer, då har vi, fördärvade och nyfikna människor, den onda arten i oss, att så snart vi får höra något nytt, far vi iväg, faller ifrån ordet och gapar efter sådana partier och svärmeandar."


PS. Svärmare är teologisnack för kättare, vilseledare och vilsefarna. Svärma gör också bin ibland, en drottning sticker iväg med halva bifolket och försöker grunda ett annat nytt samhälle. I biodlarsammanhang är det ett misslyckande...

2 Comments:

Blogger Jonas Åkerström said...

Intressant reflexion!
Som bekännelsetrogen gnesiolutheran och biodlare, är det inte var dag man läser en analogi som den du formulerat.

Erfarenhetsmässigt kan jag lugnt konstatera att även bisvärmar går att fånga in och återföra till kupan, även om det kan vara med risk för ett och annat bistick innan bina blivit acklimatiserade i sitt nya hem. Så var det åtminstone för mig i somras när jag fångade en svärm som satt sig i en ungtall och inte riktigt ville komma hem till sin nya bostad förrän jag fått mig ett bistick i vänstra örsnibben :-)

Hoppas att Dan Brown när han fått svärma färdigt kan bli funnen av Jesus Kristus och skänkas tron på honom.

19 september, 2007 16:22  
Blogger Emil said...

Bekännelsetrogen känner jag till, gnesiolutheran icke! Hoppas det är något fint och evangeliskt...

Tack för inblicken i biodlandets praktikaliteter, jag ska erkänna att jag bara har boklig kunskap på området...

20 september, 2007 21:48  

Skicka en kommentar

<< Home