måndag, november 28, 2005

Spottloskan

Nyligen fick jag ett mejl från en för mig okänd människa, av den enda orsaken att jag tillhör Svenska Kyrkan. Jag återger det nedan, eftersom det känns intellektuellt ohederligt att kritisera formen utan att redovisa mejlet.

“Varning mot Svenska Kyrkan UTFÄRDAS.

Du vet väl om att Barndopet strider mot Guds uppenbarade vilja?
Vidare så strider homosexualitet mot hans vilja också!!!
Eccehomoutställningen är ju heller inget att berömma ditt samfund för,tvärtom vilken spottloska i ansiktet på Gud!!
Mitt råd till dig är att gå UR.”

Är detta upprörande? Kanske en smula, för det är verkligen avsett som en spottloska i mitt ansikte. Om Svenska Kyrkan spottar Gud i ansiktet får andra bedöma, och jag har väl också snuddat vid frågan tidigare. Men det som är ämnet här är alltså spottloskan i mitt ansikte. Nej, jag känner mig faktiskt inte särskilt upprörd, sorgsen snarare. För denna människa känner överhuvudtaget inte mig, inte heller har han den minsta susning om hur mänsklig psykologi fungerar. Framförallt borde han ta en “crash course” i hur Jesus bemöter syndare och framtida lärjungar. Som i mötet med den samariska kvinnan vid brunnen [Joh 4:7-42]:

Jesus sade: “Gå och hämta din man.” Kvinnan svarade: “Jag har ingen man.” Jesus sade: “Du har rätt när du säger att du inte har någon man. Fem män har du haft, och den som du har nu är inte din man. Där talade du sanning.”
Kvinnan sade: “Herre, jag ser att du är en profet. Våra fäder har tillbett Gud på det här berget, men ni säger att platsen där man ska tillbe honom finns i Jerusalem.” Jesus svarade: “Tro mig kvinna, den tid kommer då det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern...”


Skillnaden? Jesus känner den han tilltalar, han har profetisk precision i det han säger. Hur känner han kvinnan? För hans kärlek är fullkomlig, han ser alla människor i sanning. Så är också att i djupaste mening älska att se någon med Guds ögon. Därför behöver Han inte ta till någon slägga och slå sitt offer sönder och samman. Därför berör mig heller inte ovanstående mejl nämnvärt.

Några taktiska tips till presumtiva manipulatörer där ute: Du kan komma undan med att säga att jag gör fel, men börjar du stapla försyndelserna på varandra slutar jag lyssna. Om du väntar dig att jag ska ta ditt ord för någonting, bör du uttrycka dig såpass intelligent och retoriskt kraftfullt att du välter mig över ända. I brist på detta får du faktiskt prestera argument för varför din uppenbara vilja också är Guds. Sist och slutligen, så förväntar jag mig att någonstans i hela resonemanget finna ett uns av medmänsklighet och kristlig kärlek. Alldeles oavsett all denna manipulation, så kvarstår att den enda relevanta domen är Guds.

Förtala inte varandra, bröder. Den som förtalar en broder eller dömer sin broder förtalar lagen och dömer lagen. Men dömer du lagen är du inte lagens görare utan dess domare. Det finns bara en lagstiftare och domare, han som kan rädda och förgöra. Men vem är du som dömer din nästa?
[Jakobs brev 4:11-12]

Så långt är det uppenbart att jag skriver i strid mot den som anklagar min kyrka. Kanske i en något förorättad sinnesstämning. Men att vika ner sig i något sådant vore att svika anklagaren, mig själv, min kyrka och slutligen Gud. Som kristna går vi in i sådana strider med gott mod, blir vi besegrade är det Gud som segrar och gott så. Det är sorgligt när motparten är en kristen broder, men heller inte första gången så sker. Kan Petrus och Paulus, kan vi (dristas man säga). Jag tror nog att motståndaren här har en uppriktig kärlek till Gud, och en djupt känd avsmak för den “förvärldning” som pågår lite varstans i vår kristenhet. Men jag betackar mig för hans spottloskor!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

VARNING!

Varför berättar inte Prästerna att Jesus räddar endast, de som tror och lyder hans befallningar ?


Titta noga på nedanstående citat, om vad Jesus kräver av oss för att få evigt liv.




Jesu ord: Den som tror på Sonen , han har evigt liv men den som inte lyder sonen, han skall inte se livet utan Guds vrede förbliver över honom. (Joh.3:36)


Jesus: Men varför ropen I till mig: ´Herre, Herre´ och gören dock icke, vad jag säger? (Luk.6:46)


Jesus: Ingen av de som kallar mig 'herre' kommer att träda in i himmelriket, utan endast de som gör min himmelske faders vilja. (Matt.7:21)


Jesus: Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, så som jag har hållit min faders bud och är kvar i hans kärlek. (Joh.10:15)


Jesus: Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. (Matt.7:13-14)


Jesus: Men om I icke gören bättring, skolen I alla sammalunda förgås. (Luk.13:3)


Jesus: Sannerligen säger jag eder: Om I icke omvänden eder och bliven såsom barn, skolen I icke komma in i himmelriket. (Matt.18:3)


Jesus: Liksom Mose hängde upp ormen i öknen, så måste Människosonen upphöjas för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. (Joh.3:14-15)


Jesus: Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. (Mark.16:15-16)




Jesu ord: Detta har jag sagt er för att ni inte skall komma på fall.


De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud.


Och detta skall de göra därför att de inte har lärt känna Fadern och inte heller mig.


Jag har sagt er detta för att ni, när den tiden kommer, skall minnas att jag har sagt det. (Joh.16:2-4)



Den helige Ande säger oss klart och tydligt att mot slutet av denna tid ska några i församlingen vända sig ifrån Kristus.


De kommer att bli ivriga anhängare till lärare vars idéer är inspirerade av lögnaktiga och onda andar.


Dessa lärare ska ljuga folk rakt i ansiktet och de kommer att göra det så ofta att deras samveten slutar att reagera.


De kommer att säga att det är fel att gifta sig och fel att äta viss slags mat, trots att Gud har skapat den för oss så att vi som har fått kunskap om sanningen ska njuta av den och vara tacksamma.


Allt som Gud har skapat är ju gott och rent. Därför kan vi äta allt med glädje om vi gör det i tacksamhet


det bliver nämligen helgat genom Guds ord och genom bön. (1Tim.1-4)


Om någon förkunnar främmande läror och inte håller sig till Jesu Kristi, ord och till den lära som hör gudsfruktan till, De som säger något annat visar bara att de är förblindad av högmod, och förstår inte vad de talar om.


utan är såsom från vettet i sitt begär efter diskusioner.


De diskuterar i all oändlighet vad Kristi ord egentligen betyder och de ställer till gräl, som för med sig avundsjuka och vrede, och ordstrider, vilka vålla avund, kiv, smädelser, ondskefulla anklagelser och misstänkliggöranden.


Dessa människor, vars sinnen är förmörkade av synden, vet inte vad sanningen är. För dem är Guds ord bara något att tjäna pengar på. Håll dig borta ifrån dem! 1 Tim 6:3-6



8 Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig.*


9 Förgäves dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människors bud.*


10 Sedan kallade han till sig folket och sade till dem: "Lyssna och förstå!


11 Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen, det orenar henne."


12 Lärjungarna gick då fram till honom och sade: "Vet du att fariseerna tog illa vid sig, när de hörde detta?"


13 Jesus svarade: "Varje planta, som min himmelske Fader inte har planterat, skall ryckas upp med roten.


14 Låt dem vara. De är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind, faller båda i gropen."


15 Petrus sade då till honom: "Förklara denna liknelse för oss."


16 Jesus sade: "Är ni också fortfarande lika oförståndiga?


17 Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen går ner i magen och töms ut på avträdet?


18 Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren.


19 Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser.


20 Sådant orenar människan. Men att äta utan att tvätta händerna gör inte människan oren." Matt 15:8-20



15 Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar.


16 På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar?


17 Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt.


18 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt.


19 Ett träd som inte bär godfrukt blir nerhugget och kastat i elden.


20 Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.


21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.


22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn*och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?


23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! Matt 7:15-23



Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår.


Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga,


kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott,


svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud.


De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. (2 Tim 3:5)




Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare , horkarlar eller homosexuella,


inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare — ingen sådan får ärva Guds rike.


Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande.



(1 Kor 6:9-11) Jesus: Var och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag bekänna inför min Fader i himlen. Men var och en som förnekar mig inför människorna, honom skall också jag förneka inför min Fader i himlen. (Matt.10:32-33)



Då nu Kristus har lidit till köttet, så väpnen ock I eder med samma sinne; ty den som har lidit till köttet har icke längre något att skaffa med synd.


Och leven sedan, under den tid som återstår eder här i köttet, icke mer efter människors onda begärelser, utan efter Guds vilja.


Ty det är nog, att I under den framfarna tiden haven gjort hedningarnas vilja och levat i lösaktighet och onda begärelser, i fylleri, vilt leverne och dryckenskap och i allahanda skamlig avgudadyrkan,


varför de ock förundra sig och smäda eder, då I nu icke löpen med till samma liderlighetens pöl. (Pet 4:1-4)



Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom.


Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen.


Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet. (1 Johannesbrevet 2:15-17)



Om människan dör i sitt tillstånd av synd, fortsätter hon även att efter den fysiska döden att totalt vara skild ifrån Gud. (Rom 5:12-14)



Den dag då du hör svenska-kyrkans präster, basunera ut dessa citat, för fulla halsar i predikstolarna, då har jesus redan tagit upp de förlorade fåren på jorden, med alla sina änglar.

05 januari, 2007 08:44  
Blogger Emil said...

För det första: Jag böjer mig i lydnad för Guds ord, det är jag inte ensam om i Svenska kyrkan. De som säger att helvetet inte finns, de gör Jesus till lögnare. Det kan vi enas om? Men jag skulle aldrig säga att jag TROR på djävul och helvete, jag tror att de finns, men de är inte och får inte vara grunden för min tro. Jag är inte kristen av rädsla för djävulen, utan av kärlek till Gud.

För det andra är det inte prästers huvudsakliga uppgift att basunera ut predikan om djävulen i kyrkorna. Vad säger Jesus? Gå ut med evangeliet till världen. Evangeliet är det glada budskapet, den oerhörda frälsning Gud berett oss. Från vad? Synd, död, djävul och helvete. Utelämnas det är det sockervadd och inte evangelium.

Jag ser inte dig som en fiende, även om du räknar alla i Svenska kyrkan som trolösa. Du får gärna komma och besöka vår församling, vi är inga mönsterexempel, men har en ärlig strävan att vara Guds folk på den plats där vi lever och bor. Att vara jordens salt och världens ljus. Vi säger inte att vi är där (ännu), men vi strävar ditåt, hemåt. Annars ses vi i himmelen!

(Tänkte skriva några förmaningar till dig, men avstår. Det sitter en bjälke i ögat just nu, måste pilla bort den först...)

05 januari, 2007 22:31  

Skicka en kommentar

<< Home