torsdag, december 29, 2005

Symeon den Nye Teologen (1000-talet e Kr)

Kom inte och säg att det är omöjligt att uppfyllas av Guds Ande.
Kom inte och säg att det är möjligt att bli hel utan Honom.
Kom inte och säg att man kan vara fylld av Honom utan att känna det.
Kom inte och säg att Gud inte uppenbarar sig själv för människan.
Kom inte och säg att människan inte kan se det gudomliga ljuset,
eller att det skulle vara omöjligt i vår tid.



...lyssna nu, ty överväldigande är detta under!
Vi blir Kristi lemmar – och Kristus blir våra lemmar.
Kristus blir min hand, Kristus min eländiga fot;
och jag, min olycklige, blir Kristi hand, blir Kristi fot!
Jag rör min hand, och min hand är helt och hållet Kristus, eftersom Gud är oskiljbar i sin gudomlighet – glöm aldrig det.
Jag rör min fot, och se, den lyser som Den Andres.
Anklaga mig inte för att häda, men öppna er för denna verklighet
och hylla Kristus som gör dig sådan...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här är blytungt. Härlighetens tyngd, för att citera Lewis.

14 januari, 2006 21:11  
Blogger Emil said...

Vill du veta mer om Symeon den Nye teologen och andra där han kom ifrån kan jag rekommendera "21 kyrkofäder" av Peter Halldorf, dessutom finns det dikter av Symeon (på engelska) här:
http://www.poetry-chaikhana.com/S/SymeontheNew/index.htm

15 januari, 2006 00:35  

Skicka en kommentar

<< Home