tisdag, september 12, 2006

Trivselfaktor?

Man snackar skit - understundom.
När jag inte hann tänka efter slank det ur mig: "Hoppas ni får en trevlig gudstjänst på söndag"

Nej, det hoppas jag inte. Jag hoppas lag och evangelium förkunnas på söndag, att högfärdiga hjärtan krossas och Jesus får plocka upp skärvorna. Jag hoppas sakramenten firas rätt på söndag, att vanliga människor som du och jag får ta emot Gud. Jag hoppas synder blir bekända och förlåtna på söndag, att vi kan bli upprättade och sätta människovärde i skulds ställe. Jag hoppas förbönen forsar fram som vårflod på söndag, att vi vågar vara riktigt besvärliga med vår Herre och Fader. Jag hoppas Hans rike förhärligas genom oss på söndag, att lovsången är levande hängivenhet och ett eko från änglar och helgon i himmelen. Trivseln, den skiter jag faktiskt i.