måndag, mars 06, 2006

Jag är ingen “Poster Boy” för Jesus

- skrivet under en flytt från en stad till en annan

Under min gymnasietid hade jag ett alter ego. Inte smeknamn, märk väl, utan en inre följeslagare vid namn Kent. Kents kännetecken var att han gjorde bort sig å det grövsta, men på ett rätt charmigt sätt, så alla kunde skratta åt det lite godmodigt, nästan jag själv också med distans till det hela. Det blev aldrig någon varaktig skada av spektaklet. Mina kvarvarande vänner från den tiden frågar ibland var jag gjort av han, som om han saknas en smula. Han försvann, jag blev man. Vuxen och mogen och allt det där. Trodde jag i alla fall, men händelser på sista tiden får mig att tvivla.

En flytt alltså, från en stad till en annan. Det hela är mycket okomplicerat, ta dina saker från plats A till plats B, du är flyttad. Det som lyckades med min egen flytt är att jag befinner mig på rätt plats och inte alltför många möbler gick sönder i transporten. Jag skadade inte mig själv eller någon annan. Med några dagars distans finns det inte mycket som skiljer min flytt från en lyckad flytt. Om det inte vore för de dagarna däremellan, som med fullkomlig visshet bevisat min kapacitet att vara en opraktisk idiot när andan faller på. Säg hej til Kent. Jag ska inte frossa i detaljer, bara ge ett axplock av bevismaterialet: Inte många åker tjugo mil tur och retur för att hämta ett flyttsläp för att alla flyttsläp i den egna staden är slut. Inte många tror att någon magiskt ska dyka upp för att hjälpa till att bära säng och skrivbord ner och upp för trappor. Inte många behöver ta fram instruktionsboken för att öppna tanklocket, och lägger bilpärmen på taket där det naturligtvis blir kvarglömt och bortfluget. Inte många fastnar i en snöstorm och tvingas sova över i en iskall bil. Inte många lastar fel så att man bländar truckchaffisar och tvingas omdistribuera lasten halvvägs och mitt på natten. Inte många använder slut sitt mobilkort i en oändlig telefonkö för att säga till hyresvärden att man blir försenad. Inte många får punktering på Varaslätten, så att man blir ännu mer försenad. Inte många anländer en halvtimma efter att ytterporten stängs och får sova en andra natt ute i en iskall bil. Inte många betalar parkeringsavgiften och ställer sig sedan just bredvid den tomma besöksparkeringen och får en p-bot klockan sex på morgonen. Men ingenting gick ju sönder. Inget utom mitt självförtroende.

Ibland är det svårt att synas vara kristen. Ni vet, det där med jordens salt och världens ljus. Ibland vill jag bara sätta en manshög skäppa över mig så att ingen får för sig att sammankoppla Kristusnamnet med min egen högst bristfälliga person. Idag känner jag mig som dålig PR för kyrkan. Det världen vill ha är ju styrka och lycka, garantier och säkra papirer på yttre och inre välstånd. Inte en utblottad tiggare. Inte mig.

Sen tänker jag: Kan de inte acceptera mig som en riktig människa, om än ibland svag och miserabel, kan de inte se att det dåraktiga ibland är sannare än det förnuftiga, kan de inte se annat än att Gud är den rena makten; då kan de heller inte möta Gud i Jesus från Nasaret. Då finns det inte i dem att låta honom tvätta deras fötter, än mindre låta sig själva smörja in hans fötter med olja. Då är talet om korset en dårskap för dem. Det finns mycket och allehanda saker jag kan göra för sådana människor, men att visa på Guds kraft i denne Jesus är helt enkelt bortom min horisont. När mitt ljus flämtar efter liv, Herre, då ber jag, låt andra lysa desto klarare. Också in i mitt eget mörker.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Världens bästa Emil-

06 mars, 2006 20:41  
Anonymous Anonym said...

vill önska dig lycka till i den nya staden, och med det andra som fins om kring.

08 mars, 2006 02:06  
Blogger Emil said...

Tack för uppmuntran!
Nu är jag inte överdeprimerad just nu, detta skrevs när det var lite motvind och motlut i tillvaron. Nu är det bättre, som för mannen i följande visa (tipstack Pernille!):

Melodi: "Den uheldige mannen"

Dette er en vise om den stakkars mann.
Som var så uheldig som du bare kan.
Synes du denne visa kanskje er litt trist.
Kan du trøste deg med det at alt gikk bra til sist.

Det var en Fredag morgen han skulle gå avsted.
Men da han kom til trappen så snublet han og gled.
Han rullet og han rullet, den stakkart stakkars mann.
Så han fikk hull i hodet sitt og brakk en hjørnetann.

Så gikk han ut i gaten og vandret glad avsted.
Men oppå taket lå det en veldig haug med sne.
Det ramlet ned i hodet på den stakkars mann.
Så han ble nesten borte under sne og is og vann.

"Å nei og nei" sa mannen. "Her tørr jeg ikke gå".
Han børstet av seg sneen og satte hatten på.
Så gikk han ut i gaten, men der var stor trafikk.
Og BANG så ble den stakkars mannen påkjørt av en trikk.

"Å gid" sa de som så på "nå slo han seg hvist veldig".
Men heldigvis for mannen så gikk det ganske heldig.
Han reiste seg fortumlet og børstet sine klær.
Han hadde bare fått en to, tre skrammer hist og hær.

Så kom en mann med bil og han ropte "slo de dem?
Sett dem inn i bilen min så kjører jeg dem hjem"
Men da han kom til huset så gråt den stakkars mann.
For tenk at hele huset der han bodde sto i brann.

"Nå rømmer jeg" sa mannen. "Nå drar jeg langt av sted".
Så tok han fly til Engeland, men flyet ramla ned.
Å sykebilen kjørte til sykehuset me'n.
Der lå han fire uker for han hadde brekt et ben.

Der var en sykesøster. Hun var så snill og grei.
Så fridde han og sa "vil du gifte deg med meg?".
Og heldigvis for mannen, så svarte søster "Ja".
Så nå er mannen gift og har det veldig, veldig bra.


PS. För att undvika missförstånd, jag vill INTE vara en "Poster boy" för någon. Jag är Emil och det räcker gott för mig!

09 mars, 2006 17:33  
Anonymous Anonym said...

Jeg er en av dine anonyme lesere, som leser med dine innlegg med stor interesse og glede, men som aldri gir noen ord tilbake. Men nå når jeg så at du takker meg, ble jeg så smigret og stolt at jeg bestemte meg for å komme ut av "anonyme lesere"-skapet - og jeg skriver her min første bloggkommentar noensinne! Flere skal det bli!

31 mars, 2006 05:03  
Anonymous Anonym said...

Hej, Emil, lycka till med allt, Gud välsigne dig och bevare dig på vägen till Sanningen och den frihet som Sanningen ger...

04 april, 2010 12:53  

Skicka en kommentar

<< Home